تبيين نقش مؤلفه¬هاي برنامة درسي پنهان در بازتوليد سرمايه¬هاي اجتماعي
دوره و شماره : آماده انتشار
1 معلم
2 استاد
چکیده :
برنامه درسی پنهان در بسیاری از زمینه¬ها از برنامه درسی رسمی و آشکار، موثرتر، کارآمدتر، پایدارتر و گسترده¬تر است. برنامه درسی پنهان نه تنها، نگرش و رفتار افراد بلکه کل فرایند تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار می¬دهد. از این رو پژوهش حاضر، نقش مولفه¬های برنامه درسی پنهان در بازتولید سرمایه¬های اجتماعی را تبیین می¬کند و به آثار مثبت و منفی برنامه درسی پنهان در بازتولید سرمایه¬های اجتماعی پرداخته شده است و در پایان به ارائه راهکارهایی به منظور مقابله با آثار منفی برنامه درسی پنهان و ترویج آثار مثبت آن اشاره خواهد شد. با توجه به ماهيت و كيفيت پژوهش حاضر، روش پژوهش توصيفي- تحليلي از نوع تحليل اسنادي است كه طي آن از مصاديق عيني استنادهاي پژوهشي اخير، استفاده شده است. در این روش به تحلیل سوال پژوهش طبق اسناد به دست آمده از پژوهش¬های اخیر می¬پردازیم.
برنامه درسی پنهان در بسیاری از زمینه¬ها از برنامه درسی رسمی و آشکار، موثرتر، کارآمدتر، پایدارتر و گسترده¬تر است. برنامه درسی پنهان نه تنها، نگرش و رفتار افراد بلکه کل فرایند تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار می¬دهد. از این رو پژوهش حاضر، نقش مولفه¬های برنامه درسی پنهان در بازتولید سرمایه¬های اجتماعی را تبیین می¬کند و به آثار مثبت و منفی برنامه درسی پنهان در بازتولید سرمایه¬های اجتماعی پرداخته شده است و در پایان به ارائه راهکارهایی به منظور مقابله با آثار منفی برنامه درسی پنهان و ترویج آثار مثبت آن اشاره خواهد شد. با توجه به ماهيت و كيفيت پژوهش حاضر، روش پژوهش توصيفي- تحليلي از نوع تحليل اسنادي است كه طي آن از مصاديق عيني استنادهاي پژوهشي اخير، استفاده شده است. در این روش به تحلیل سوال پژوهش طبق اسناد به دست آمده از پژوهش¬های اخیر می¬پردازیم.
کلمات کلیدی :
بازتولید، برنامه درسی پنهان، برنامه ریزان، سرمایه های اجتماعی و مولفه
بازتولید، برنامه درسی پنهان، برنامه ریزان، سرمایه های اجتماعی و مولفه
-
220