ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

کاربستِ آرای لایب نیتس در ساختارآموزش و پرورش ایران
دوره 4، شماره 10، 1403، صفحات 19 - 28
نویسندگان : دکتر لادن سلیمی* 1 ، سکینه مرادی خانقاه 2

1 دکترای برنامه‌ریزی درسی، استادیار و عضو هیئت‌علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران

چکیده :
چکیده لایب نیتس یکی از فیلسوفان عقل‌گرای قرن ۱۷ میلادی است که مهم‌ترین نظریات فلسفی او همچون مونادولوژی هماهنگی پیشین بنیاد و جهان‌های ممکن، موضوع بسیاری از تحقیقات علمی و فلسفی در دو قرن اخیر بوده است. در تحقیق حاضر سعی شده تا بعد از اثبات ارتباط درونی نظریات اجتماعی لایب نیتس با مبانی معرفتی و غیرمعرفتی آن‌ها نقدهایی از جانب حکمت اسلامی به این نظریات و مبانی وارد شود. نظریات لایب نیتس همچون تلقی پدیدارشناسانه و تأکید بر همبستگی اجتماعی با محوریت عنصر دین نظریاتی که در قرن ۱۷ محصور نمانده و تأثیرات برجسته‌ای بر اندیشمندان اجتماعی برجای نهاده است. این نظریات از دل مبانی فلسفی لایب نیتس و همچنین وقایع موجود در زندگی او برآمده و از همین جهت می‌توان آن‌ها را با عطف توجه به مبانی حکمت اسلامی و عمومات اندیشه اجتماعی مسلمین، در ساختار آموزش‌وپرورش ایران موردنقد و ارزیابی قرارداد. کاربستِ نظرات لایب نیتس در ساختار ایدئولوژیک آموزش‌وپرورش ایران می‌تواند در سه درجه مؤثر باشد: در درجه اول به غلبه روش ریاضی در منظومه فکری لایب نیتس در درجه دوم به غلبه رویکردهای معرفت‌شناختی در مبانی فلسفی لایب نیتس و در درجه سوم به غلبه دیدگاه‌های آرمانی و غیرواقعی در نظریات اجتماعی او مربوط است.
کلمات کلیدی :
لایب نیتس، ساختار آموزش و پرورش ایران، دین، معرفت، سند تحول بنیادین.