تاثیر روش تدریس مبتنی بر حل مسئله بر یادگیری دانش¬آموزان
دوره 3، شماره 6، 1402، صفحات 57 - 68
1 گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 استادیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد ساری، ایران
چکیده :
هدف این پژوهش آگاهی بیشتر معلمان نسبت به تأثیر روش تدریس حل مسئله بر یادگیری دانشآموزان و اهتمام جدی در بهکارگیری این روش تدریس بهعنوان عاملی بر یادگیری بیشتر و بهتر دانشآموزان است. یکی از روشهای فعال تدریس، روش حل مسئله است. در این روش معلم با طرح یک مسئله، انگیزه را در دانشآموز ایجاد کرده و وی را وادار به گردآوری اطلاعات میکند و براساس همین اطلاعات فراهم شده، قضاوت میکند. یادگیری مبتنی بر حل مسئله تناسب بالایی با پیشرفت تحصیلی دارد و باعث بالا رفتن انگیزه و ارتقای سطح درک دانشآموز میشود و راهبردهای دانشآموز محور ازایندست، باعث رشد تفکر انتقادی و مهارتهای استدلال و پرورش خلاقیت و حس مالکیت یادگیرنده نسبت به کارش میشود. مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانهای است. نتیجه این مقاله نشان میدهد که روش تدریس حل مسئله تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشآموزان دارد و یادگیری آنان را افزایش میدهد. اگر بهکارگیری روش حل مسئله بهدرستی در مدارس ایران اجرا شود میتواند اشخاص را برای زندگی واقعی و خارج از چارچوب کلاس و محیط رسمی آموزشی آمادهتر سازد. ذهنی که عادت به حل مسائل نموده، در مواجهه با مسائل و سختیهای زندگی خود را نباخته و بهدوراز یأس و ناامیدی به دنبال کشف راهحل برای تمام مسائل زندگیاش است. خروجی این شیوه میتواند منجر به پرورش انسان متعالیتر و سبک زندگی بهتر گردد.
هدف این پژوهش آگاهی بیشتر معلمان نسبت به تأثیر روش تدریس حل مسئله بر یادگیری دانشآموزان و اهتمام جدی در بهکارگیری این روش تدریس بهعنوان عاملی بر یادگیری بیشتر و بهتر دانشآموزان است. یکی از روشهای فعال تدریس، روش حل مسئله است. در این روش معلم با طرح یک مسئله، انگیزه را در دانشآموز ایجاد کرده و وی را وادار به گردآوری اطلاعات میکند و براساس همین اطلاعات فراهم شده، قضاوت میکند. یادگیری مبتنی بر حل مسئله تناسب بالایی با پیشرفت تحصیلی دارد و باعث بالا رفتن انگیزه و ارتقای سطح درک دانشآموز میشود و راهبردهای دانشآموز محور ازایندست، باعث رشد تفکر انتقادی و مهارتهای استدلال و پرورش خلاقیت و حس مالکیت یادگیرنده نسبت به کارش میشود. مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانهای است. نتیجه این مقاله نشان میدهد که روش تدریس حل مسئله تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشآموزان دارد و یادگیری آنان را افزایش میدهد. اگر بهکارگیری روش حل مسئله بهدرستی در مدارس ایران اجرا شود میتواند اشخاص را برای زندگی واقعی و خارج از چارچوب کلاس و محیط رسمی آموزشی آمادهتر سازد. ذهنی که عادت به حل مسائل نموده، در مواجهه با مسائل و سختیهای زندگی خود را نباخته و بهدوراز یأس و ناامیدی به دنبال کشف راهحل برای تمام مسائل زندگیاش است. خروجی این شیوه میتواند منجر به پرورش انسان متعالیتر و سبک زندگی بهتر گردد.
کلمات کلیدی :
یادگیری، روش تدریس، حل مسئله
یادگیری، روش تدریس، حل مسئله