ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

مقایسه تأثیر گذاری عقل و ایمان در فراگیری علم و دانش
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : سید عارف اردستانی* 1 ، بِمانعلی دهقان مُنگابادی 2

1 دبیر آموزش و پرورش ، دانشجو دکتری دانشگاه کاشان

2 دانشیار دانشگاه یزد

چکیده :
عقل به معنای قوه ای است که زمینه پذیرش علم را برای انسان فراهم می نماید. معانی دیگر عقل را می توان به بستن، نگه داشتن، درک کردن و فهمیدن اشاره نمود. همچنین به قوه ای که کار خیر و نیک را از کار شرّ و بد تمییز و تشخیص می دهد و راه شناسایی حق و باطل را در اختیار انسان قرار می دهد، عقل نامیده می شود. واژه »ایمان« معانی مختلفی دارد از جمله : مخالف ترس، ضّد خیانت، ضّد کفر، تصدیق، ا طمینان و آرامش. عالمه طباطبایی ایمان را طوری تعریف نموده است که شخص با ایمان دارای اعتقادی است که ویژگی آن ا طمینان و آرامش درونی می باشد که هرگز شکّ و تردیدی به آن راه پیدا نمی کند. از نظر قرآن کریم، عقل نیرویی است که انسان در امور دینی از آن بهره مند می گردد تا او را به معارف اصیل دینی و اَعمال صالح هدایت و رهبری نماید. اهمیّت ایمان در ظاهر سازی و جنبه زبانی خالصه نمی شود؛ بلکه ایمان واقعی جایگاه آن قلب انسان است، باید همواره با عمل صالح ُمالزم و هماهنگ گردد. در این مقاله سعی شده با در نظز گرفتن اهمیّت و کارآمدی علم برای انسان، به وسیله نیروی عقل و ایمان میزان ارزشمندی علوم را برای همگان ظاهر و آشکار نماییم. زوایای مختلفی که علم و دانش توسط نیروی عقل و ایمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، شامل این موارد می باشد : 1 -آمادگی انسان برای علوم 2- آموختن علم از اَهل دانش 3 -اهمیّت و ارزش علم 4 -والاترین و برترین علم
کلمات کلیدی :
عقل ، ایمان ، علم ، عمل ، انسان