ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

استفاده از آرا تربیتی کانت در آموزش و پرورش
دوره و شماره : قابل انتشار
نویسندگان : بهزاداحمدپورفاضلی 1 ، لادن سلیمی* 2

1 کارمند وزارت آموزش و پرورش

2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده :
در این تحقیق محقق قصد داشته تا آراء تربیتی كانت در آموزش و پرورش را با روش مروری سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهد تا یافته ها و نتایج مطلوبی را از این آراء بدست بیاورد . آراء وی در ابعاد اصول، اهداف، مراحل و حوزه های تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر واکاوی آرا تربیتی کانت به منظور استفاده در آموزش و پرورش می باشد. آگاهی از اندیشه و آراء تربیتی یکی از مهم ترین منابع برای اتخاذ رویـکردها وسیاست های آمـوزشی می باشد. از ابتدای فعالیت آموزشی بشر، فیلسوفان همواره تلاش کردند تا به سوالات مختلف بشری در پیرامون ماهیت آدمی پاسخ دهند در این میان کانت یکی از فیلسوفان می¬باشد که در کنار نظریات اخلاقی و سیاسی، آراء تربیتی وی می¬توانند چشم انداز جدیدی را در نگاه به مسئله تعلیم و تربیت ایجاد کند. در این مقاله با نگاهی به زندگی این دانشمند و دیدگاه تربیتی و فلسفی و سیاسی او در خصوص انسان و به بررسی اصول, روش¬ها و اهداف تربیتی از نظر ایشان پرداخته شد. روش اجرای این پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند از میان مقاله های متعدد مورد بررسی شده و یازده مقاله مرتبط با موضوع به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، پایگاه های اطلاعاتی نور مگز، گوگل و مجلات و فصلنامه های مرتبط مورد پژوهش قرار گرفت. نتایج یافته های این پژوهش نشان داد که ارائه روش های مناسب و خط مشی ها و اهداف تربیتی شخصی در جهت رسیدن انسان به تکامل واقعی خود موثر است.
کلمات کلیدی :
آرا تربیتی، کانت، آموزش و پرورش، ماهیت اخلاقی