بررسی رابطه خرد و نقش آن در تحمل ابهام
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه خرد و تحمل ابهام دانشجویان اجرا شده است. نمونه مورد مطالعه 68 دانشجوی دانشگاه یاسوج بود که با روش تصادفی ساده از میان دانشجویان کارشناسی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه 39 سوالی خرد آردلت و مقیاس اندازه گیری 61 سوالی تحمل ابهام نورتون بود. داده های پژوهشی با استفاده از ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ارتباط مثبتی میان خرد و قدرت تحمل ابهام (519/0) وجود دارد. به این معنی که با افزایش سطح خرد در دانشجویان، قدرت تحمل ابهام آنان نیز بالا می رود. با توجه به پیچیدگی افزون دنیای امروزی، ضروری است که مطالعات بسیار دیگری جهت افزایش قدرت تحمل ابهام دانشجویان انجام گیرد.
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه خرد و تحمل ابهام دانشجویان اجرا شده است. نمونه مورد مطالعه 68 دانشجوی دانشگاه یاسوج بود که با روش تصادفی ساده از میان دانشجویان کارشناسی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه 39 سوالی خرد آردلت و مقیاس اندازه گیری 61 سوالی تحمل ابهام نورتون بود. داده های پژوهشی با استفاده از ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ارتباط مثبتی میان خرد و قدرت تحمل ابهام (519/0) وجود دارد. به این معنی که با افزایش سطح خرد در دانشجویان، قدرت تحمل ابهام آنان نیز بالا می رود. با توجه به پیچیدگی افزون دنیای امروزی، ضروری است که مطالعات بسیار دیگری جهت افزایش قدرت تحمل ابهام دانشجویان انجام گیرد.
کلمات کلیدی :
خرد، تحمل ابهام، داشنجو
خرد، تحمل ابهام، داشنجو