تحلیل اثر مدیریت دانش بر شناسایی عوامل سازنده توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد معادله ساختاری
دوره 2، شماره 4، 1401، صفحات 56 - 66
1 کارشناسی ارشد مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، ایران
چکیده :
تحقیق حاضر به تحلیل اثر مدیریت دانش بر شناسایی توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد معادله ساختاری پرداخته و هدف از انجام آن، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و از تحلیل تم برای طراحی مدل مفهومی و از معادلات ساختاری و نرمافزار Amos برای تبیین و بررسی نقش میانجی مدیریت دانش استفاده نموده است. در مرحله مصاحبه اکتشافی جامعه آماری شامل 16 نفر خبره حوزه منابع انسانی می باشد و برای تحلیل مدل، جامعه آماری را کارمندان و مدیران بانک ملی شهرستان اردبیل تشکیل میدهند و تعداد 46 نمونه به روش قضاوتی و هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه اکتشافی و پرسشنامه می باشد؛ جهت بومی سازی و سنجش روایی پرسشنامه، آنها را در اختیار تعدادی از صاحبنظران مدیریت و رشته منابع انسانی قرار داده و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که معادل0/87 به دست آمد، استفادهشده است. در فرایند تحلیل تم 8 تم فرعی و 2 تم اصلی «عوامل فرهنگی» و «ظرفیتسازی» شناسایی شد. نتایج نشان می دهد برای توانمندسازی کارکنان از طریق همافزایی بین دودسته عوامل فرهنگی و ظرفیتسازی، متغیر میانجی مدیریت دانش نقش بسیار مهمی را در سازمان بازی می کند.
تحقیق حاضر به تحلیل اثر مدیریت دانش بر شناسایی توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد معادله ساختاری پرداخته و هدف از انجام آن، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و از تحلیل تم برای طراحی مدل مفهومی و از معادلات ساختاری و نرمافزار Amos برای تبیین و بررسی نقش میانجی مدیریت دانش استفاده نموده است. در مرحله مصاحبه اکتشافی جامعه آماری شامل 16 نفر خبره حوزه منابع انسانی می باشد و برای تحلیل مدل، جامعه آماری را کارمندان و مدیران بانک ملی شهرستان اردبیل تشکیل میدهند و تعداد 46 نمونه به روش قضاوتی و هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه اکتشافی و پرسشنامه می باشد؛ جهت بومی سازی و سنجش روایی پرسشنامه، آنها را در اختیار تعدادی از صاحبنظران مدیریت و رشته منابع انسانی قرار داده و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که معادل0/87 به دست آمد، استفادهشده است. در فرایند تحلیل تم 8 تم فرعی و 2 تم اصلی «عوامل فرهنگی» و «ظرفیتسازی» شناسایی شد. نتایج نشان می دهد برای توانمندسازی کارکنان از طریق همافزایی بین دودسته عوامل فرهنگی و ظرفیتسازی، متغیر میانجی مدیریت دانش نقش بسیار مهمی را در سازمان بازی می کند.
کلمات کلیدی :
توانمندسازی، مدیریت دانش، عوامل فرهنگی، ظرفیت سازی، هم افزایی، رویکرد آمیخته
توانمندسازی، مدیریت دانش، عوامل فرهنگی، ظرفیت سازی، هم افزایی، رویکرد آمیخته
-
611
-
217
-
1401/08/01
-
1401/08/23
-
1401/09/18