استفاده از آرا تربیتی کانت در آموزش و پرورش
دوره 4، شماره 10، 1403، صفحات 29 - 43
1 دکترای برنامهریزی درسی، استادیار و عضو هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
2 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
چکیده :
در این تحقیق محقق قصد داشته تا آراء تربیتی كانت در آموزشوپرورش را با روش مروری سیستماتیک موردمطالعه و بررسی دقیق قرار دهد تا یافتهها و نتایج مطلوبی را از این آراء به دست بیاورد. آراء وی در ابعاد اصول، اهداف، مراحل و حوزههای تربیت موردبررسی قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر واکاوی آرا تربیتی کانت بهمنظور استفاده در آموزشوپرورش میباشد. آگاهی از اندیشه و آراء تربیتی یکی از مهمترین منابع برای اتخاذ رویکردها و سیاستهای آموزشی میباشد. از ابتدای فعالیت آموزشی بشر، فیلسوفان همواره تلاش کردند تا به سؤالات مختلف بشری در پیرامون ماهیت آدمی پاسخ دهند در این میان کانت یکی از فیلسوفان میباشد که در کنار نظریات اخلاقی و سیاسی، آراء تربیتی وی میتوانند چشمانداز جدیدی را در نگاه به مسئله تعلیم و تربیت ایجاد کند. در این مقاله با نگاهی به زندگی این دانشمند و دیدگاه تربیتی و فلسفی و سیاسی او در خصوص انسان و به بررسی اصول، روشها و اهداف تربیتی ازنظر ایشان پرداخته شد. روش اجرای این پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند از میان مقالههای متعدد موردبررسی شده و یازده مقاله مرتبط با موضوع بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، پایگاههای اطلاعاتی نور مگز، گوگل و مجلات و فصلنامههای مرتبط موردپژوهش قرار گرفت. نتایج یافتههای این پژوهش نشان داد که ارائه روشهای مناسب و خطمشیها و اهداف تربیتی شخصی در جهت رسیدن انسان به تکامل واقعی خود مؤثر است.
در این تحقیق محقق قصد داشته تا آراء تربیتی كانت در آموزشوپرورش را با روش مروری سیستماتیک موردمطالعه و بررسی دقیق قرار دهد تا یافتهها و نتایج مطلوبی را از این آراء به دست بیاورد. آراء وی در ابعاد اصول، اهداف، مراحل و حوزههای تربیت موردبررسی قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر واکاوی آرا تربیتی کانت بهمنظور استفاده در آموزشوپرورش میباشد. آگاهی از اندیشه و آراء تربیتی یکی از مهمترین منابع برای اتخاذ رویکردها و سیاستهای آموزشی میباشد. از ابتدای فعالیت آموزشی بشر، فیلسوفان همواره تلاش کردند تا به سؤالات مختلف بشری در پیرامون ماهیت آدمی پاسخ دهند در این میان کانت یکی از فیلسوفان میباشد که در کنار نظریات اخلاقی و سیاسی، آراء تربیتی وی میتوانند چشمانداز جدیدی را در نگاه به مسئله تعلیم و تربیت ایجاد کند. در این مقاله با نگاهی به زندگی این دانشمند و دیدگاه تربیتی و فلسفی و سیاسی او در خصوص انسان و به بررسی اصول، روشها و اهداف تربیتی ازنظر ایشان پرداخته شد. روش اجرای این پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند از میان مقالههای متعدد موردبررسی شده و یازده مقاله مرتبط با موضوع بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، پایگاههای اطلاعاتی نور مگز، گوگل و مجلات و فصلنامههای مرتبط موردپژوهش قرار گرفت. نتایج یافتههای این پژوهش نشان داد که ارائه روشهای مناسب و خطمشیها و اهداف تربیتی شخصی در جهت رسیدن انسان به تکامل واقعی خود مؤثر است.
کلمات کلیدی :
آرا تربیتی، کانت، آموزش و پرورش، ماهیت اخلاقی
آرا تربیتی، کانت، آموزش و پرورش، ماهیت اخلاقی