قلدری سایبری و مشکلات هیجانی– اجتماعی و تحصیلی در شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد)
دوره و شماره : آماده انتشار
1 آموزگار مقطع ابتدایی، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی & کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 آموزگار مقطع ابتدایی، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی & کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران
3 آموزگار مقطع ابتدایی، اداره کل آموزش و پرورش استان تهران & کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران
4 مربی امور تربیتی، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی & کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده :
قلدری سایبری به استفاده از تلفن های همراه، پیام های فوری، ایمیل، اتاق های چت و یا سایت های شبکه های اجتماعی (مانند تلگرام، واتس آپ و شاد) برای آزار و اذیت، تهدید یا ارعاب افراد اطلاق می شود که دانش آموزان با توجه به الزام استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای دریافت محتوای آموزشی آسیب پذیرترین قشر به این پدیده می باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف حل مشکل قلدری سایبری در شاد و مشکلات هیجانی– اجتماعی و تحصیلی متأثر از آن در دانش آموزان کلاس پنجم 1 مدرسه ی شهید احمد صبری شندآباد انجام شده است. روش پژوهش حا ضر از نوع اقدام پژوهی بود که بعد از وصول گزارش هایی مبنی بر رفتارهای سایبری قلدر منشانه از سوی والدین، دانش¬آموزان و مشاهده این رفتارها توسط معلم، مسئله صورت بندی و اطلاعات لازم در این زمینه جمع آوری گردید. با توجه تخصص معلم در زمینه ی قلدری سایبری، اطلاعات، راهنمایی ها و آموزش های چند رسانه ای (به صورت لایو، کلیپ، تصاویر و وُیس) در پیام رسان شاد برای دانش آموزان و والدین ارائه گردید. در مرحله ی بعدی از دانش آموزان درخواست شد تا تجارب خود، دوستان و اطرافیان خود را درباره قلدری سایبری به صورت انشاء و نقاشی برای اعضای گروه کلاسی در شاد به اشتراک بگذارند تا ضمن شناخت دقیق این رفتارهای خود یا دیگر آسیب رسان، از خصوصی سازی و درونی شدن مشکلات جلوگیری شود. نتیجتاً این دوره ی آموزشی باعث بهبود رفتارهای سایبری، هیجانی-اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان در شاد شد.
قلدری سایبری به استفاده از تلفن های همراه، پیام های فوری، ایمیل، اتاق های چت و یا سایت های شبکه های اجتماعی (مانند تلگرام، واتس آپ و شاد) برای آزار و اذیت، تهدید یا ارعاب افراد اطلاق می شود که دانش آموزان با توجه به الزام استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای دریافت محتوای آموزشی آسیب پذیرترین قشر به این پدیده می باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف حل مشکل قلدری سایبری در شاد و مشکلات هیجانی– اجتماعی و تحصیلی متأثر از آن در دانش آموزان کلاس پنجم 1 مدرسه ی شهید احمد صبری شندآباد انجام شده است. روش پژوهش حا ضر از نوع اقدام پژوهی بود که بعد از وصول گزارش هایی مبنی بر رفتارهای سایبری قلدر منشانه از سوی والدین، دانش¬آموزان و مشاهده این رفتارها توسط معلم، مسئله صورت بندی و اطلاعات لازم در این زمینه جمع آوری گردید. با توجه تخصص معلم در زمینه ی قلدری سایبری، اطلاعات، راهنمایی ها و آموزش های چند رسانه ای (به صورت لایو، کلیپ، تصاویر و وُیس) در پیام رسان شاد برای دانش آموزان و والدین ارائه گردید. در مرحله ی بعدی از دانش آموزان درخواست شد تا تجارب خود، دوستان و اطرافیان خود را درباره قلدری سایبری به صورت انشاء و نقاشی برای اعضای گروه کلاسی در شاد به اشتراک بگذارند تا ضمن شناخت دقیق این رفتارهای خود یا دیگر آسیب رسان، از خصوصی سازی و درونی شدن مشکلات جلوگیری شود. نتیجتاً این دوره ی آموزشی باعث بهبود رفتارهای سایبری، هیجانی-اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان در شاد شد.
کلمات کلیدی :
قلدری سایبری، مشکلات هیجانی-اجتماعی، مشکلات تحصیلی، دانش¬آموزان
قلدری سایبری، مشکلات هیجانی-اجتماعی، مشکلات تحصیلی، دانش¬آموزان
-
101