ثبت نام
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی
دوره 4، شماره 11، 1403، صفحات 1 - 7
نویسندگان : کامبیز اسماعیل نیا* 1، حمیده اسلامی 2
1- گروه مدیریت، واحد گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران
2- گروه مدیریت، واحد گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران
چکیده :
امروزه نوآوری به عنوان عاملی کلیدی در برتری رقابتی سازمان‌ها شناخته می‌شود، به‌طوریکه موفقیت در تحقق اهداف و استراتژی‌های سازمانی مستلزم بهره‌گیری از نیروی انسانی دارای اندیشه‌های نوآورانه است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در اداره پست استان خوزستان انجام شد. پنج مؤلفه اصلی مدیریت دانش شامل کسب، نگهداری، اشتراک، انتقال، و کاربرد/خلق دانش به عنوان متغیرهای مستقل در برابر نوآوری سازمانی (متغیر وابسته) مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان (زن و مرد) اداره پست خوزستان در سال 1390 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و جدول مورگان، نمونه‌ای به حجم 80 نفر انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری و با به‌کارگیری نرم‌افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل واریانس یک‌راهه، آزمون t مستقل و آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی) استفاده شد. سطح معناداری آزمون‌ها 0.05 در نظر گرفته شد. یافته‌ها نشان‌دهنده روابط مثبت و معنادار بین تمامی مؤلفه‌های مدیریت دانش و نوآوری سازمانی بود. نتایج تحلیل مسیر نیز تأثیر علّی متغیرهای مدیریت دانش بر نوآوری را تأیید کرد. این پژوهش بر ضرورت توجه جدی‌تر مدیریت اداره پست خوزستان به آموزش کارکنان و توسعه دیدگاه‌های نوآورانه به‌منظور تسریع در اجرای استراتژی مدیریت دانش و تقویت نوآوری سازمانی تأکید دارد. به‌طور خلاصه، تقویت فرآیندهای مدیریت دانش، به‌ویژه در حوزه‌های خلق و اشتراک دانش، می‌تواند به‌عنوان ابزاری راهبردی برای ارتقای نوآوری در سازمان‌های خدماتی مانند اداره پست مورد استفاده قرار گیرد.