ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت رفتاری مادران بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودکان 4 تا 7 ساله
دوره و شماره : قابل انتشار
نویسندگان : سید داود حسینی نسب * 1

1 استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - ایران

چکیده :
هدف از این پژوهش مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت رفتاری مادران بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودکان 4 تا 7 ساله بود. پژوهش نیز به روش نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان 4 تا 7 سال شهر تبریز در سال 1401 بود که به بیمارستان شهریار تبریز و کلینیک خصوصی برای رفع مشکلات کودکان خود مراجعه می کردند که در این بین مادران از دو مرکز درمانی و از هر مرکز 20 مادر بصورت هدفمند انتخاب شدند. مادران مرکز اول در معرض آموزش های گروهی مورد نظر قرار گرفتند و مادران مرکز دوم به عنوان گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. قبل از اجرای برنامه‌های آموزشی گروهی دو گروه توسط پرسش نامه پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه افسردگی بک آزمون شدند. برای گروه آزمایشی اول آموزش گروهی مدیریت رفتاری مادران در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند، درنهایت با انجام دوباره پاسخگویی به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، اضطراب بک و افسردگی بک توسط مادران دارای کودکان 4 تا 7 سال پس‌آزمون صورت گرفت. داده های این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با تحلیل ANCOVA انجام یافته است. یافته های پژوهشی حاکی از این بود که آموزش گروهی مدیریت رفتاری مادران بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودکان 4 تا 7 ساله اثربخشی بیشتری نسبت به گروه کنترل دارد.
کلمات کلیدی :
مدیریت رفتاری مادران، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی