بررسی رابطه بین تاب آوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
دوره و شماره : قابل انتشار
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلاله
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تاب آوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر صورت گرفته است. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و مبتنی بر روش گردآوری دادههای توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تعدادی از دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی در شهر کلاله در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 367 دانشآموز با شیوه نمونهگیری غیرتصادفی-هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانر و دیویسون (2003)، هوش هیجانی بار - آن (1986) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور ( 1994) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار 23V-Spss انجام گرفت. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با تاب آوری (30/0r=) و هوش هیجانی )29/0 (r= در سطح 99 %وجود دارد بدین معنی که هر چقدر تاب آوری و هوش هیجانی افزایش یابد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی افزایش می یابد. می توان نتیجه گرفت که سازمان آموزش و پرورش و معلمان با تقویت و ارتقای هوش هیجانی در همان دوران کودکی با برنامهریزیهای سازمان یافته می توانند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تاب آوری و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر صورت گرفته است. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و مبتنی بر روش گردآوری دادههای توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تعدادی از دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی در شهر کلاله در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 367 دانشآموز با شیوه نمونهگیری غیرتصادفی-هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانر و دیویسون (2003)، هوش هیجانی بار - آن (1986) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور ( 1994) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار 23V-Spss انجام گرفت. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با تاب آوری (30/0r=) و هوش هیجانی )29/0 (r= در سطح 99 %وجود دارد بدین معنی که هر چقدر تاب آوری و هوش هیجانی افزایش یابد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی افزایش می یابد. می توان نتیجه گرفت که سازمان آموزش و پرورش و معلمان با تقویت و ارتقای هوش هیجانی در همان دوران کودکی با برنامهریزیهای سازمان یافته می توانند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
کلمات کلیدی :
تاب آوری، هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان
تاب آوری، هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان
-
807