ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

چگونه توانستم نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای مهدی را به کمک بازی و قصه‌گویی بهبود ببخشم؟
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : یگانه قلی زاده کشتلی* 1 ، سعیده بافتی 2 ، راضیه رحماندوست 3

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان

2 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد سمنان

3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سمنان

چکیده :
پژوهش حاضر به‌منظور کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموز پایه چهارم مقطع ابتدایی، از طریق بازی و قصه‌گویی انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع ماهیت کیفی، از نظر هدف کاربردی و از جنبه شیوه گردآوری اطلاعات اقدام‌پژوهی محسوب می‌شود. اختلال‌های رفتاری کودکان، اختلال‌های ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودک مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند. یکی از این اختلالات، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است که در روابط بین‌فردی و عملکرد تحصیلی کودک تداخل ایجاد می‌کند و سازش او را در محیط‌های بیرونی کاهش می‌دهد. با تکیه بر لزوم مداخله به‌موقع بر آن شدم تا با کمک بازی و قصه‌گویی، به کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموز پایه چهارم کمک کنم. جهت کسب اطلاعات تشخیصی از مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه با مادر دانش‌آموز و معلم سال گذشته استفاده شد. پس از برگزاری جلسات بازی و قصه‌گویی به مدت هشت جلسه به صورت فردی و گروهی، شاهد تغییرات مؤثر و مطلوبی در افزایش مهارت‌های اجتماعی، افزایش قدرت حل مسائل اجتماعی و کاهش رفتارهای ناظر بر سرکشی و مقاومت در برابر اقتدار دانش¬آموز بودم. همچنین شواهد جمع‌آوری شده بعد از مداخله‌های صورت گرفته، اعم از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز در ترم دوم، تأییدی بر مؤثرواقع شدن اقدامات انجام شده بود. اعتباریابی داده‌ها از طریق بازخورد مشارکت‌کننده، بازخورد همکاران و بازخورد ناظران بیرونی انجام شد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بازی و قصه‌گویی می‌تواند در کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای از طریق آموزش مهارت‌های اجتماعی و افزایش سازش با اطرافیان مؤثر باشد.
کلمات کلیدی :
نافرمانی مقابله‌ای، بازی، قصه‌گویی