ثبت نام
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

تحلیل محتوای کتاب درسی علوم دوم ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : اکرم میرزایی* 1، اعظم میرزایی 2، علی صادقی 3
1- دانشجوی کارشنایی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد جاجرم
2- دانشجوی کارشنایی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد جاجرم
3- دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد ساری
چکیده :
هدف: هدف پژوهش حاضر ، ارزشیابی ، بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی علوم دوم مقطع ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی در سال تحصیلی 1404-1403 بوده است .بر اساس این تحلیل ضریب درگیری دانش آموزان در سه مولفه « متن ، پرسش و تصویرهای »کتاب و چهار فرضیه مورد توجه قرار گرفته است . روش و نمونه آماری تحقیق: روش تحقیق، تحلیلی و برای بررسی داده ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی، محاسبه ضریب درگیری و محاسبه ضریب نسبی) در هر فصل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه دوم ابتدایی است. ملاك تشخیص‌ مقوله‌ های‌ فعال و غیر فعال براساس تقسیم‌ بندی‌ ویلیام رومی‌ است‌. نتایج تحقیق: نتایج‌ بیانگر آن است‌ که‌ ضریب‌ درگیری‌ متن‌ در این‌ کتاب برابر ٥ /٠ است‌ که‌ نشان دهنده فعال بودن متن‌ این‌ کتاب است‌ در واقع‌ بیانگر آن است‌ که‌ تعداد مقوله‌ ها غیر فعال بیشتر از تعداد مقوله‌ های‌ فعال است‌. در قسمت‌ تحلیل‌ تصاویر ضریب‌ درگیری‌ دانش‌ آموزان با تصاویر برابر با ٤ است‌ که‌ به‌ ما نشان می‌ دهد که‌ تعداد تصاویری‌ که‌ در مقوله‌ فعال جای‌ می‌ گیرند بیشتر از تعداد تصاویری‌ است‌ که‌ در مقوله‌ غیرفعال جای‌ می‌ گیرند. لذا محتوا و مطالب‌ ( جملات و پرسش‌ ها) کتاب علوم تجربی‌ دوم ابتدایی‌ برای‌ دانش‌ آموزان این‌ کلاس مناسب‌ نمی‌ باشد.